Cum putem face o fotografie mai interesanta pentru cat mai multi privitori, nu numai pentru cei care au o conexiune cu subiectul sau o afinitate pentru acesta?

In primul rand, in scena pe care o fotografiem trebuie sa se intample ceva, altfel este foarte probabil ca fotografia pe care o realizam sa fie la fel de neinteresanta ca alte sute de milioane de fotografii realizate de-a lungul istoriei. Urmatoarea intrebare care se pune este cum putem accentua ce se intampla in scena si cum putem face ca fotografia pe care o realizam sa nu fie un simplu instantaneu.
Raspunsul este simplu, vom incerca sa captam miscarea in fotografie dandu-i acesteia dinamism.
Pentru a capta miscarea intr-o fotografie avem 3 variante:
– subiectul se afla in miscare iar aparatul foto este static
– subiectul se afla in miscare iar aparatul foto este si el in miscare – panning
– subiectul este static iar aparatul se afla in miscare.
In cadrul acestui articol vom discuta doar despre primul punct.

SUBIECT IN MISCARE, APARAT FOTO STATIC

Aceasta tehnica se foloseste cu precadere cand vrem sa punem accentul pe cadrul compozitional si abia apoi pe ce se intampla in scena, deci este o tehnica recomandata pentru fotografiile de peisaj, fie acesta urban ori natural, sau pentru fotografia de arhitectura.

ECHIPAMENT NECESAR

Avem nevoie de un aparat foto care permite controlul diafragmei, un trepied (obligatoriu), o telecomanda declansatoare cu sau fara fir (recomandat) si un filtru cu densitate neutra (ND) (optional).

TEHNICA NECESARA

Exista mai multe variante pentru a realiza acest lucru, insa o vom trata pe cea mai simpla.
1. se aseaza aparatul foto pe trepied
2. se selecteaza modul ce permite controlul diafragmei (“AV” Canon, “A” Nikon)
3. se alege cel mai mic ISO disponibil
4. se compune scena
5. se selecteaza diafragma (recomandat sa se inceapa cu 5.6), iar aparatul va calcula timpul necesar pentru a realiza o expunere corecta
6. se face poza.
7. dupa realizarea pozei, ne uitam la ea pentru a vedea daca amplitudinea miscarii este suficienta sau nu.
8. daca amplitudinea miscarii nu este suficient de mare vom mai inchide diafragma, aparatul va calcula un timp de expunere mai lung, dupa care vom reface poza. Este recomandat sa nu se treaca de f/20.

Acest proces este unul iterativ, astfel vom varia parametrul diafragma pana obtinem un timp de expunere care sa ne genereze rezultatului dorit.
Acesti pasi se aplica cu precadere atunci cand lumina din scena este redusa, aici este cazul fotografiilor realizate noaptea sau dupa asfintit.
Pentru a realiza insa fotografii care sa includa miscarea, in timpul zilei, dupa epuizarea pasilor 1-8 avem urmatoarele optiuni:
9. vom aplica pe obiectiv un filtru densitate neutra ND4 sau ND8. Acest tip de filtru reduce cantitatea de lumina care ajunge la senzor cu 2 stopuri in cazul ND4 si cu 3 stopuri in cazul ND8. Astfel, daca la o diafragma fixa sa zicem f/20 aparatul va calcula un timp pentru o expunere corecta de 1/500 secunde, cu ND4 montat pe lentila, pentru ca aceeasi cantitate de lumina sa ajunga pe senzor, timpul va creste la 1/125 secunde, iar cu ND8 va ajunge la 1/60 secunde.
10. daca nici cu ND8 pe obiectiv nu obtinem rezultatul dorit, cel mai simplu lucru pe care il putem face este sa asteptam ca intensitatea luminii sa scada.

EXEMPLE

Pentru exemplul de mai sus, realizat in timpul zilei cand soarele stralucea pe cer, a fost folosita diafragma f/20 impreuna cu un filtru ND4 si s-a obtinut un timp de 1/3 secunde, suficient pentru a reda miscarea tramvaiului care tocmai sosea in statie.


Folosit un filtru ND8, astfel incat la diafragma f/16 timpul de expunere a putut fi impins pana la 1 secunda fara arderea zonelor importante. Acest timp de expunere a fost suficient pentru a reda miscarea trenului care tocmai pleca din gara.

La realizarea acestei poze, soarele se apropia de asfintit astfel incat el nu lumina in mod direct scena. Un timp de expunere de 1/2 secunde a fost suficient pentru a reda agitatia locului. F/16 este diafragma folosita, impreuna cu un filtru ND4.

Diafragma f/16, filtru ND4 pe obiectiv, timp de expunere 1/8 secunde.

Timpul de expunere a fost impins la 32 de secunde pentru a inregistra traficul aglomerat. Pentru aceasta s-a folosit un filtru ND8 iar diafragma folosita a fost f/16.