Despre miscarea in fotografie am mai discutat intr-o postare precedenta, insa am tratat doar cazul in care subiectul este mobil, iar aparatul foto este static.

Despre cazul in care subiectul este mobil iar aparatul foto se misca si el urmeaza sa discutam.

CAND SE FOLOSESTE?

Urmarirea subiectului cu aparatul (eng. panning) se foloseste atunci cand dorim sa punem accentul pe actiunea pe care o face acesta, iar scena in care se desfasoara este mai putin importanta. Aceasta tehnica este cel mai des folosita in sporturile cu motor.
Folosind aceasta tehnica, subiectul va fi clar, iar fundalul va aparea neclar, scotand in evidenta miscarea realizata de subiect.

ECHIPAMENT NECESAR

Avem nevoie de un aparat foto care permite controlul timpului de expunere si care fotografiaza in rafala la o viteza cat mai mare (cat mai multe cadre pe secunda).
Obiectivele este de preferat sa aiba stabilizare a imaginii, insa cu putin exercitiu ne putem descurca si fara.

PARAMETRII CONTROLATI

Pentru realizarea fotografiilor cu aceasta tehnica avem nevoie sa controlam urmatorii parametrii: timpul de expunere, valoarea ISO, diafragma si miscarea aparatului.

TEHNICA

1. Se alege modul de fotografiere care permite alegerea timpului de expunere, “TV” la aparatele Canon sau “S” la cele Nikon.
2. Se activeaza modul de focalizare continua, “AI Servo” la Canon sau “AF-C” la Nikon. Acest mod permite focalizarea continua cand avem butonul declansator apasat pe jumate, astfel incat subiectul nu iese din focus atunci cand se apropie sau se departeaza de aparat.
3. Se seteaza timpul de expunere. Alegem timpul in functie de viteza de miscare a subiectului, de distanta pana la acesta si de lungimea focala pe care o folosim. Acesta se stabileste empiric, prin incercari, pana cand ajungem la o valoare care genereaza un rezultat satisfacator, adica subiectul este clar, iar fundalul este neclar. Valorile uzuale ale timpului la care putem obtine fotografii care sa redea miscarea variaza intre 1/60 si 1/500 secunde.
Daca timpul este prea scurt subiectul va fi inghetat, fundalul nu va fi suficient de neclar iar ideea de miscare nu va fi transmisa. Daca timpul este prea lung este posibil sa nu reusim sa obtinem subiectul clar datorita miscarii pe verticala a obiectivului.
Datorita faptului ca suntem in modul de fotografiere care ne permite alegerea timpului, luand in calcul cantitatea de lumina din cadru, aparatul calculeaza valoarea diafragmei necesara pentru a obtine o expunere corecta. Daca valoarea calculata este mare (diafragma inchisa), subiectul va fi cu totul clar, insa daca lumina este scazuta iar aparatul va calcula o diafragma foarte deschisa pentru a compensa acest lucru, este posibil ca subiectul sa nu mai fie clar in totalitate. DSLR-urile mai noi permit setarea unei valori maxime a deschiderii diafragmei, astfel incat aceasta nu se va deschide mai mult de f/5.6 sa zicem.
4. Daca insa nu beneficiem de aceasta optiune, putem controla acest lucru prin cresterea valorii ISO pana la 400 sau chiar 800 daca este cazul. In acest fel vom compensa nevoia aparatului de a deschide diafragma mai mult de f/5.6 pentru a obtine expunerea corecta.
5. Daca in fotografii apar zone arse putem compensa expunerea in minus, acest lucru generand o diafragma mai inchisa.
Daca apar zone prea intunecate, vom creste valoarea ISO si vom compensa expunerea in plus.
6. Pentru realizarea propriu-zisa a fotografiilor trebuie sa stabilim locul unde incepe miscarea sau locul in care subiectul intra in scena si locul unde se termina aceasta sau subiectul iese din scena.
7. Miscarea de urmarire se realizeaza in felul urmator: vom sta cu fata spre scena, cu picioarele departate la nivelul umerilor pentru stabilitate, vom lua subiectul in focus in locul in care intra in scena, apasand butonul declansator pe jumate si vom incepe urmarirea acestuia pivotand din sold. Cand subiectul mobil ajunge intr-un punct in care ne convine cum apare in cadru vom apasa pana la capat butonul declansator pentru a realiza fotografierea in rafala. Dupa ce am realizat 5-10 fotografii vom elibera butonul declansator, dar vom continua in mod firesc miscarea de urmarire pana cand subiectul iese din scena.

Ca in orice gen de fotografie, in afara de tehnica in sine mai conteaza si exercitiul, deci nu trebuie sa va ingrijorati daca nu va ies pozele cu subiectul clar din prima.

INCADRAREA

Subiectul trebuie incadrat un pic mai larg pentru a avea de unde sa decupati. In general in cazul subiectelor mobile este recomandat sa lasati ceva spatiu liber in directia miscarii, astfel miscarea acestuia va parea fireasca si nu va exista tensiune creata de subiectul care parca urmeaza sa iasa din cadru.

EXEMPLE

Pentru aceasta fotografie s-a folosit un timp de expunere de 1/160 secunde. Impreuna cu ISO-ul de 320, aparatul a calculat o valoare a diafragmei f/6.3, astfel masina este focalizata in totalitate.

Datorita vitezei mari cu care masinile treceau prin scena respectiva si a distantei mici dintre zona de fotografiere si drum, timpul de expunere ales a fost 1/320 secunde. Impreuna cu ISO 100 a rezultat diafragma f/6.3.

Timpul ales a fost tot 1/320 secunde. Datorita luminii scazute pentru a obtine o valoare a diafragmei de f/5.6 ISO-ul a fost setat la 500.

Timp 1/200 secunde, ISO 320 iar diafragma rezultata f/5.6.

Aceeasi scena, acelasi ISO 320, timpul 1/250 secunde si diafragma rezultata f/5.6.

1/320 secunde, ISO 320, diafragma f/5.