In serviciile de fotografie de produs, de arhitectura, de eveniment, de nunta sau orice alt serviciu de fotografie comerciala, pretul se pare ca are o pondere semificativa in decizia de cumparare. Ca in orice serviciu, aproape de fiecare data, cei care trebuie sa plateasca pretul au impresia ca sunt taxati prea mult, iar cei care incaseaza considera ca sunt platiti prea putin.

Spre deosebire de achizitia unui produs, care prezinta caracteristici fizice, functionale si caracteristici emotionale, cum te face sa te simti, achizitia unui serviciu de fotografie implica o evaluare la un nivel superior. Este nevoie sa fie luata in calcul latura personala a artistului, respectiv a fotografului care presteaza o munca ce implica creativitate.

Desi pe multi dintre cei care cumpara servicii de fotografie nu ii intereseaza sau considera ca nu merita sa aloce timpul necesar, ar trebui totusi sa isi puna intrebarea pe ce dau banii. Haideti sa vedem impreuna concret ce se gaseste in spatele pretului, ce reflecta el.
Elementele vor fi enumerate in functie de accesibilitatea lor si de resursele necesare pentru a le obtine.

  • TRUSA FOTO: APARAT FOTO, OBIECTIVE TREPIED. Desi DSLR-urile entry level au devenit foarte accesibile ca pret in ultima vreme, lentilele de calitate sunt inca scumpe si vor fi in continuare asa. Totusi, a detine un DSLR si o lentila “premium” nu este suficient. Dintre cei care au nevoie de fotografie comerciala, se vede cine plateste pentru fotografii si cine si le face singur. Este greu pentru cineva care nu este direct interesat sa inteleaga cum o trusa foto completa pentru oricare dintre serviciile de fotografie amintite mai sus, poate sa ajunga de la 2-3000 de EURO la 10000 de EURO.
  • LUMINILE: SPEEDLIGHTURI, BLITZURI DE STUDIO SAU LUMINI CONTINUE. Din nou, nici acestea nu fac poze profesionale singure, fara cunostintele necesare.
  • COMPUTERE PERFORMANTE SI MONITOARE SPECIALIZATE. Acestea sunt indispesabile unui fotograf profesionist, ii usureaza munca si ajuta la obtinerea de rezultate consistente si de termene scurte.

Echipamentele din cele trei categorii de mai sus se uzeaza si se depreciaza, iar uzura acestora trebuie sa fie inclusa in pretul serviciilor prestate cu ajutorul lor.

  • SOFTURI SPECIALIZATE. Adobe Photoshop CS6 si Adobe Lightroom, cele mai utilizate si cele mai productive softuri pentru procesarea si editarea foto costa impreuna cam 1000 de EURO.
  • CHIRIILE. Studiourile foto au nevoie de un spatiu fizic, birourile au nevoie de un spatiu fizic, iar fotografii pentru a-si desfasura activitatea, sunt nevoiti in cele mai multe dintre cazuri sa plateasca chirii pentru acestea. Deci implicit, aceste chirii trebuie sa fie incluse in pretul pe care il cer pentru serviciile lor.
  • TELEFON, INTERNET, CURENT, PUBLICITATE, TRANSPORT. A fi fotograf profesionist inseamna a avea un business in fotografie, iar aceasta implica costuri ce nu au cum sa fie evitate.
  • TIMPUL FOTOGRAFULUI. Atunci cand lucreaza pentru un client, pe langa cunostintele detinute de fotograf, munca realizata de acesta pentru prestarea serviciului, care se cuantifica in timpul necesar finalizarii comenzii, trebuie platita. Fotograful trebuie sa se intretina, sa traiasca din munca sa. NIMENI NU PRESTEAZA MUNCA GRATUITA LA NIVEL “PROFESIONAL”, DECAT DACA CONSIDERA CA ACEASTA ESTE VALOAREA MUNCII SALE.
  • ZECILE DE CARTI DE FOTOGRAFIE CITITE, SUTELE DE ORE DE TUTORIALE VIZUALIZATE. Toate acestea contribuie la valoarea fotografului si la valoarea muncii sale.
  • MINTEA FOTOGRAFULUI, LATURA SA PERSONALA, VIZIUNEA FOTOGRAFICA. Atunci cand presteaza servicii contra cost pentru un client, deci cand este profesionist, fotograful pune in slujba clientului mintea sa, viziunea sa, personalitatea sa. Este absolut firesc ca toate acestea sa se reflecte in pretul cerut, mai ales cand acestea implica mii si mii de ore de munca pentru a se defini si mai ales cand acestea fac diferenta intre fotografi.

Daca dupa toate acestea considerati ca pretul este cel mai important criteriu care trebuie luat in calcul la alegerea furnizorului de servicii de fotografie, nu trebuie sa va mire cand veti fi nevoiti sa cautati alt fotograf si sa platiti a doua oara pentru fotografierea acelorasi produse. Nu trebuie sa va mire nici cand rata de conversie a magazinelor online pentru care achizitionati serviciile de fotografie de produs este scazuta si nici cand primiti produsele inapoi pentru ca acestea au alta nuanta decat in pozele de pe site (vezi haine si accesorii fashion).